Robin Wollenberg, jurylid GPCM: Human touch in contentmarketing steeds belangrijker

Robin Wollenberg is de Man van de Zaak. Met Man van de Zaak helpt hij bedrijven hun (digitale) communicatie & marketing strategie te ontwikkelen, te implementeren en uit te voeren. Wollenberg is een van de juryleden voor de komende GPCM 2022.

Je bent jurylid van de GPCM. Wat zijn jouw verwachtingen, zeker ook na 2 jaar covid?

Ik denk dat we na 2 coronajaren het belang van echt goede content zijn gaan inzien. Met het soms wegvallen van fysieke contacten was het des te belangrijker om online de verbinding te zoeken en onderhouden. Ik hoop dus op veel mooie, maar zeker ook verrassende cases. En ik hoop daarbij vooral ook op mooie B2B-cases. Die zijn vaak minder zichtbaar, niet zelden bijzonder effectief.

Waarom moeten bedrijven/merken insturen?

Je bent trots op je werk en dan biedt GPCM je een podium om dat te laten zien. Het geeft je de mogelijkheid om niet alleen de campagne zelf nog een keer te tonen, maar juist ook de achtergronden hiervan en de resultaten ervan. Daarnaast kun je vakgenoten inspireren met een aanpak die zij misschien nog niet bedacht hadden.

Wat vind je zelf een mooie aansprekende contentaanpak – van welk merk – en waarom?

Allereerst moet je weten dat ik een voorliefde heb voor B2B. Het is al een oudje (uit 2010), maar de ‘100ondernemers’ van Centraal Beheer is voor mij nog steeds een klassiek voorbeeld voor echt effectieve B2B communicatie. Het platform bood kleine ondernemers de mogelijkheid hun vragen over ondernemen te stellen aan 100 andere ondernemers. Zij kregen van hen snel antwoord. Daarnaast waren er vakinhoudelijke experts die hun licht lieten schijn over de meest relevante vragen. Het maakte Centraal Beheer dienstbaar en relevant voor een specifieke doelgroep. Helaas is het gestopt. In de huidige tijd zie je dat KNAB een heel interessant blog exploiteert over geldzaken. Voor particulieren, maar ook voor kleine ondernemers. Het is alleen jammer dat de huidige homepage van KNAB’s Bibliotheek (https://bieb.knab.nl) iets te veel op de ZZP-er is gericht, dat laat particulieren toch snel weer afhaken.

Wat zie jij als belangrijkste trend in contentmarketing en waarom?

De ‘human touch’ wordt steeds belangrijker. Vooral in B2B! Je bedrijf is de optelsom van alle mensen die er werken, dus met hen kan je de menselijke kant van je bedrijf laten zien. Mensen houden van mensen. Dat maakt je collega’s relevanter dan ooit.

Er schijnen ook alternatieve awards te zijn voor CM, wat is jouw mening hierover, moet dit kunnen of is dit versnippering?

Waarom zou dit niet kunnen? Er bestaan op vele vlakken verschillenden prijzen naast elkaar. Dat zal altijd wel zo blijven.

Juryleden Bram en Freek: ‘Grand Prix is geweldige momentopname van het vak en maakt makers trots’ | MarketingTribune Contentmarketing

Cases voor de GPCM zijn van harte welkom tot 30 augustus.

Alle informatie over cases insturen en voorwaarden: zie hier