De Bekroningen


De Bekroningen zijn beloningen voor specifieke categorieën binnen contentmarketing, waarbij primair op de uitvoering wordt gelet. Uiteraard moet wel zijn onderbouwd waarom keuzes in creatie of distributie zijn gemaakt. Bij de bekroningen onderscheiden we 2 hoofdcategorieën: Creatie en Distributie.
Binnen elke hoofdcategorie zijn secties benoemd waarin Bekroningen toegekend (kunnen) worden.

Bekroningen Creatie

AI copy
Deze categorie kon natuurlijk niet uitblijven: artificial intelligence heeft gewoon keihard en definitief een plekje veroverd in de marketing- en communicatieafdeling. Maar hoe pas je ChatGPT of andere AI-tools nu eigenlijk in de praktijk toe? Hoe zet je AI in om je copy creatiever te maken, nog beter toegespitst op de doelgroep, of juist voor schaalbaarheid van content? We kijken uit naar mooie voorbeelden waarvan je denkt: ‘Heeft AI dít gemaakt’?
AI Art
Wat stond bij de uitreiking van de vorige Grand Prix Content Marketing nog in de kinderschoenen en levert nu verbluffende resultaten? Platformen als Midjourney en Dall-E zijn in no-time zó goed geworden in het genereren van creatieve visuals, dat we hier te maken hebben met misschien wel de meest felbegeerde bekroning van 2023. Maar hoe zet jij het in? Vormt hetonderdeel zijn van het creatieve proces, zoals bij het maken van een storyboard of een briefing? Of vertrouw jij op AI-tools om de creatieve beelden te maken? Show us the visuals!
Blogserie
Blogs zijn de nestors van (online) content. Natuurlijk hebben we ook video, short-form content en podcasts, maar good old blogs zijn echt niet weg te denken uit de middelenmix van contentmarketing. In deze bekroning zoeken we naar de voorbeelden van de succesvolle structurele inzet van blogs. Welke organisatie wist het afgelopen jaar met een serie posts te bouwen aan expertise, klantenbinding of sales-qualified leads en gaat naar huis met deze bekroning?
Contentdesign
Content is veel meer dan een boodschap en meer dan woorden. De manier waarop je het presenteert is misschien wel even belangrijk om informatie of een gevoel over te brengen en daarmee een indruk achter te laten. In deze categorie zijn we op zoek naar oogstrelende content, waarin design (zoals visualisaties, animatie of lay-out) een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het succes.
Low budget
Wat als je content moet maken met een smalle beurs? Goethe zei het ooit al: “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.” We zijn in deze categorie daarom op zoek naar voorbeelden van mooie, relevante en impactvolle content waarbij de beperking van het budget heeft geleid tot creativiteit met impact.
Fotografie
Mooi beeld komt écht binnen bij je doelgroep en brengt mensen in beweging. Deze bekroning is een ode aan het vakmanschap van de fotograaf. Hoe is de strategie van een campagne doorvertaald naar de juiste briefing van een fotograaf? En hoe is die fotografie doorslaggevend geweest in het succes van de contentstrategie?
Magazine
De geur, de aanraking van het papier en het gevoel dat je krijgt als je door pagina’s heen bladert of jezelf verliest in een artikel; magazines zijn in dit online tijdperk een soort baken van écht contact met je doelgroep. Voor deze bekroning zijn we op zoek naar tijdschriften met een sterke formule en passende vormgeving. En natuurlijk met kneitergoede inhoud, waarin tekst, beeld en opmaak elkaar versterken.
Platform / content hub
Contentmarketing is soms net als alle andere media: je kunt overal wel aanwezig willen zijn en op elk moment, maar uiteindelijk is een sterke 'thuisbasis' essentieel om succesvol te zijn. In deze bekroning zijn we op zoek naar de mooiste, meest doordachte en slim ingerichte platforms en contenthubs waarin alles samenkomt en de doelgroep op zijn wenken wordt bediend. We beoordelen hier vooral op presentatie (hoe ziet het eruit), navigatie en uitstraling. En natuurlijk op aantoonbaar succes.
Personalisatie
Schaalbaarheid en targeting zijn duiveltjes en engeltjes op de schouder van elke contentstrateeg. Het liefst wil je iedereen zo relevant mogelijke content aanbieden. Aan de andere kant geldt: massa is kassa. Voor deze bekroning zijn we op zoek naar ingenieuze toepassingen van personalisatie die de brug slaan tussen de twee uitersten. Welke organisatie heeft op een innovatieve en succesvolle manier personalisatie toegepast in contentmarketing die heel wat verder gaat dan “Beste ”?
Podcast
Je doelgroep bereiken op het moment dat ze de meeste aandacht hebben en dan nog soms een uur lang ook. Of elke week een uur! Wie wil er níet scoren met een pracht van een podcast? Deze bekroning is voor organisaties die met podcasts structureel (minstens drie afleveringen) en aantoonbaar een doelgroep aan zich hebben weten te binden.
Thought leadership
Gedachten laten zich natuurlijk niet écht leiden, maar je kunt met content wel kennis laten zien en, op de langere termijn, onderwerpen die belangrijk zijn voor je organisatie ’ownen’. Liefst natuurlijk zodat iedereen automatisch bij jou uitkomt om meer te weten over . In deze bekroning zoeken we naar inspirerende voorbeelden van thought leadership met aantoonbare resultaten op de langere termijn.
Video
Elke contentmarketeer weet: met video maak je impact. Tegelijkertijd is iedere consument inmiddels continu omgeven door video. Hoe maak je als merk of organisatie daarbinnen nog het verschil? Welke video’s sprongen er dusdanig uit bij de doelgroep dat ze zich aantoonbaar onderscheidden van de amorfe massa? Die video’s onderscheiden we graag met een bekroning.
Video serie
Met video kun je je doelgroep raken, met een serie doe je dat structureel. Deze bekroning was de populairste categorie van de Grand Prix Content Marketing 2022. Niet onterecht, want wie zijn doelgroep aan het bingewatchen krijgt, heeft gouden content in handen. We zijn hier vooral benieuwd naar keuzes voor specifieke formats of formules, hoe losse afleveringen elkaar versterken en hoe de ontwikkeling was in bereik en abonnementen.
Video short-form
In een tijd waarin we allemaal te maken hebben met de korte concentratiespanne van de medemens, staat een video van vijf minuten zo onderhand gelijk aan een documentaire. Zeker in een social media-timeline. Wie laat zien dat je ook binnen pakweg dertig seconden het juiste effect bereikt en een boodschap kunt overbrengen? Mand!

Bekroningen Distributie

Data-driven distributie
Keuzes maken in de distributie van content is lastig. Wie is precies onze doelgroep, waar zitten ze en wat brengt onze content bij dit publiek teweeg? Een datagedreven strategie zorgt ervoor dat je niet alleen (real-time) antwoorden krijgt op deze vragen, maar ook kunt bijsturen waar nodig. We zoeken hier naar de merken die zich ‘databedreven’ durven te noemen.
Distributiestrategie
Creatieve content maken is één ding, die op een intelligente manier wegzetten een tweede. Met hagel schieten kan iedereen (met een onbeperkt budget). Distributiestrategie is de bekroning die gaat over slimme keuzes. Dat start met een slimme analyse van de doelgroep en doelstellingen. Maar ook: hoe zorg je voor samenhang tussen content-uitingen en -kanalen? En dus: hoe voorkom je ‘losse flodders’ en elke keer het wiel opnieuw uitvinden?
Inzet events
Evenementen zorgen voor waardevolle momenten waarop je écht contact hebt met je doelgroep. In deze bekroning zijn we op zoek naar cases waarbij de slimme inzet van een of meer events een wezenlijk onderdeel was van de distributiestrategie; of het nu gaat om beurzen, festivals of congressen. Welke keuzes zijn gemaakt, hoe is hier in contentcreatie op ingespeeld? En uiteraard: welk resultaat werd daarmee bereikt?
Inzet influencers
Influencermarketing done right, dat is als er een symbiose is tussen jouw merk en een influencer. En als die laatste daar een creatieve manier invulling aan geeft op een manier die de gezamenlijke doelgroep enthousiast maakt. Welke organisatie heeft een samenwerking opgezet met influencers die verder gaat dan de plichtmatige sponsored post? Hoe is met de influencer samengewerkt om maximale impact te bereiken (concept, creatie, distributie), welke ruimte heeft de influencer gekregen en hoe heeft dat geleid tot betere content(distributie) en resultaten?
Inzet merkambassadeurs
Noem ze merkambassadeurs, employee advocates of merkwerkers, je eigen collega’s zijn de beste doelgroep om je boodschap uit te dragen en je bereik te vergroten. Dat kan iedereen zijn, van de ceo tot de accountmanager. Wie heeft de meest inspirerende voorbeelden van merkambassadeurs? Hoe werden ze gemotiveerd en gemobiliseerd? En welke bijdrage heeft het geleverd aan de doelstellingen?
Inzet media-inkoop
Owned, earned, paid - een beetje contentstrategie laat alle vormen van distributie ‘in hun kracht staan’. Ruimte inkopen in media kan dé manier zijn om een groot bereik voor je content te genereren. Daarom zijn we in deze bekroning op zoek naar inspirerende voorbeelden van paid distributie: welke keuzes werden gemaakt, en vooral, hoe zijn de resultaten gemeten?
Inzet partnerships
Samen staan we sterk, want 1 + 1 = soms 3. Met slimme partnerships - gedefinieerd als ‘een samenwerking tussen merken, of een merk en een non-profit’ - kun je de distributie van content naar een hoger niveau tillen. In deze bekroning letten we op het waarom (wat bracht partners bij elkaar), hoe (de manier waarop de samenwerking werd ingericht) en de wat (welke resultaten leverde dit partnership op).
Inzet PR
Als er over je wordt geschreven en gepraat, dan weet je dat je impact maakt. De endorsement die PR heet, kan een kritieke succesfactor zijn in elke campagne. In deze bekroning staat earned media centraal. Hoe heeft PR een sleutelrol gespeeld in de totale distributie en wat was de samenhang met andere distributiemiddelen?
Inzet social media
Social media is zo vanzelfsprekend en onmisbaar in elke distributiestrategie, dat je ze bijna over het hoofd zou zien. We zijn in deze bekroning vooral benieuwd naar een slimme, gerichte aanpak. Snapchat is geen LinkedIn is geen TikTok is geen Insta. Hoe maak je bewuste keuzes voor het ene kanaal boven het andere (met de doelgroep in het achterhoofd)? Interactie in plaats van puur zenden is hier altijd een pré.

Deadlines

13 september: Inschrijving gesloten

15 september: Laatste mogelijkheid om cases in te sturen

26 september: Genomineerden bekend

3 en 4 oktober: Live pitches voor genomineerden van de Awards

31 oktober: Uitreiking Grand Prix Content Marketing in B Amsterdam