Jurylid GPCM Daphne Hoogenboom: Blij met de focus op impactvolle content

Daphne Hoogenboom is head of content marketing KLM en jurylid van de cases die worden ingestuurd voor de GPCM 2022. Ze is benieuwd of covid heeft gezorgd voor andere en impactvolle cases.

Je bent jurylid van de GPCM. Wat zijn jouw verwachtingen, zeker ook na 2 jaar covid?

Het is heel fijn dat er weer een moment gaat komen waarin de branche elkaar gaat inspireren met mooie cases. Ik ben heel erg benieuwd naar wat er ingestuurd gaat worden en ik hoop dat daar ook cases tussen zitten van merken die op een impactvolle manier hebben ingespeeld op wat we de afgelopen jaren hebben meegemaakt. In de allereerste fase van covid was er enorme solidariteit en saamhorigheid in de samenleving, ik ben benieuwd of er bijvoorbeeld cases tussen zitten die daar op een impactvolle manier hebben ingespeeld.

Waarom moeten bedrijven/merken insturen?

Meedoen aan de Grand Prix betekent niet alleen de kans om erkenning te krijgen voor je werk, het is net zo interessant en leerzaam te zien hoe andere merken hun content marketing hebben aangepakt. Dat is voor mij ook de belangrijkste reden om te jureren. Hoe pakken merken hun content strategie aan en hoe heeft zich dat in content geuit? En wat is het effect geweest hiervan?

Wat vind je zelf een mooie aansprekende contentaanpak – van welk merk – en waarom?

Ik vind de contentaanpak van Coolblue heel erg aansprekend omdat ze door de hele journey super consistent zijn. Zowel in marketing als in de meer functionele communicatie. Maar ook de aanpak van Patagonia is fantastisch met de hoog kwalitatieve videocontent die zij maken. Volledige focus op het behoud van de aarde en promotie van je eigen product volledig loslaten. Je moet het maar durven als merk, het pakt voor hen in ieder geval geweldig uit.

Wat zie jij als belangrijkste trend in contentmarketing en waarom?

De focus op impactvolle content. Door content marketing steeds beter te meten, wordt er veel kritischer gekeken naar wat content doet voor je merk. Dat maakt merken consistenter in wat ze publiceren. Daar zijn we bij KLM ook druk mee bezig. Door een contentvisie op te stellen en daar alle geproduceerde content op te toetsen, kunnen we een steeds eenduidigere perceptie van het merk KLM aan onze klanten geven. En het geeft je de mogelijkheid om te differentiëren per kanaal zonder dat het gefragmenteerd wordt.

Er schijnen ook alternatieve awards te zijn voor CM, wat is jouw mening hierover, moet dit kunnen of is dit versnippering?

Aandacht voor ons vakgebied is naar mijn mening altijd goed, maar het is interessanter als de cases om 1 award strijden.