‘Video niet meer weg te denken uit content marketing’

De juryleden van de Grand Prix Content Marketing zitten inmiddels klaar om de cases vanaf 13 september a.s. te gaan beoordelen. Voorafgaand laten we een aantal juryleden aan het woord. Hier is Yvonne van Bokhoven, EVP Europe & APAC bij Team Lewis en jurylid bij de Awards in de categorie B2B & B2E.

Waarom ben je jurylid geworden?

Ik ben jurylid geworden omdat ik het super interessant vind om een kijkje te mogen nemen in de marketing- en communicatiekeuken. Achter de schermen kunnen meekijken naar hoe een campagne tot stand is gekomen, wat het heeft gekost en opgeleverd. Heel interessant om te zien hoe de verschillende merken te werk gaan en ook altijd heel leerzaam.

Welke trends zie jij in CM?

Video is niet meer weg te denken uit content marketing. En terecht want 82% van al het internetverkeer is inmiddels video (statistiek van Cisco). Ook zien we een toename in het gebruik van AI gegenereerde content. De hot topics die aan bod blijven komen zijn al sinds een aantal jaar ESG & D&I.

Waar ga je met name opletten in jouw categorie en waarom?

Creativiteit. B2B heeft de reputatie dat het achterloopt bij consumer en lifestyle campagnes. Dat is totaal niet nodig. B2B marketing kan net zo creatief en spannend zijn als consumer en lifestyle. 

Welke content heeft jou recentelijk nog beïnvloed en waarom?

De Barbie campagne uiteraard. Barbie was overal. Heb heel veel superleuke stunts en news jacking momenten gezien. Aangezien mijn oorspronkelijk vakgebied PR is, gaat mijn hart daar altijd sneller van kloppen. En de campagne heeft enorm succes gehad. 1 miljard dollar genereren in de eerste drie weken, dat is pas ROI!

Hoe trek je twijfelende inzenders nog over de streep?

Nederlanders zijn vaak te bescheiden en no-nonsense. Ze denken: we winnen toch niet. Maar wie niet waagt, wint ook niet. Bovendien dwingt het proces van indienen je om het resultaat van de campagne goed samen te vatten. Dat levert een mooie case study op, die je sowieso weer kunt gebruiken voor interne of externe PR van het werk van je afdeling of bureau. Nooit verloren moeite dus.

Tekst: Michiel van Zaane, MarketingTribune