‘Inschrijven is meedoen, inschrijven is meemaken’

De juryleden van de Grand Prix Content Marketing zitten inmiddels klaar om de cases vanaf 13 september 2023 te gaan beoordelen. Voorafgaand laten we zes juryleden aan het woord. Johannes van de Bank is directeur Strategie & Creatie van Sabel Communicatie en jurylid in de categorie Awards voor de B2B & B2E.

Waarom ben je jurylid geworden?

Toen ik werd gevraagd, twijfelde ik geen moment. De Grand Prix is voor mij bekend en gewaardeerd terrein. Zowel als deelnemer als jurylid. Mijn waarom hierbij is meerledig. Hoogdravend :-) zeg ik: ons vakgebied verdient waardering, erkenning en het vieren van mooie, soms zwaarbevochte resultaten. En ... cases zorgen voor inspiratie en bevorderen het leren van elkaar. Daarnaast vind ik de ontmoeting en sparring met andere juryleden een cadeau. En de feestelijke uitreiking: ik ben erbij!

Welke trends zie jij in CM?

Velen zullen zeggen AI. Ik zie daar nu nog vooral de verkennende bewegingen, de uitprobeersels, etc. Interessant en hard nodig. Maar ... ik zie vooral het nog steeds groeiende belang van echtheid en echte verhalen. Van het inzetten van verhalen van mensen bij het ontwikkelen van bladformules, content strategieën en het maken van impactvolle campagnes. Daarbij spreek ik niet meer van storytelling, maar van verhalende communicatie. Daarnaast zie ik een voortzettende terugkeer van print (magazines) en de vlucht van audio in interne communicatie.

Waar ga je met name opletten in jouw categorie en waarom?

Uiteraard naar de inzet van en ruimte voor verhalen. Ook naar de originaliteit. Een subjectief criterium, maar niet minder belangrijk. En naar de mate waarin gevoel, emotie en empathie een plek krijgen.

Welke content heeft jou recentelijk nog beïnvloed en waarom?

Ik word momenteel heel erg beïnvloed door alles wat ik op TikTok voorbij zie komen. Ja echt. Als 47-jarige. Ben vier a vijf weken geleden begonnen met een TT-kanaal voor mijn persoonlijke hobby: sneakers. Sneakerbanque is mijn kanaal. Ben het begonnen om zelf feeling te krijgen met wat daar gaande is en voel me all over zelf contentcreator.

Maar ik word extra beïnvloed door goede creatoren die daar actief zijn. Zie toffe ontwikkelingen in de combi beeld en audio. Zie slim neergezette trends. Mensen als Joost Klein (ook muzikant) en Rhode Kok (jonge influencer) doen echt inspirerende dingen. Bedrijven en instellingen zouden nog zoveel beter kunnen. 

Hoe trek je twijfelende inzenders nog over de streep?

Voor iedereen die ervan overtuigd is dat ie iets maakt of heeft gemaakt dat een breder publiek verdient. Voor iedereen die een krachtige beoordeling van ervaren vakgenoten wil. Voor iedereen die het CM-vak een warm hart toedraagt en dat luister wil bij zetten. Voor hen allen is de GP. Inschrijven is meedoen. Inschrijven is meemaken.

Tekst: Sjaak Hoogkamer, MarketingTribune