Jurylid Grand Prix Content Marketing Peter Minkjan: ‘Winnende cases genereren veel positieve aandacht voor merk en bureau’

Peter Minkjan is co-founder van en Chief Product Officer bij Team5PM | The YouTube Agency. Hij is jurylid van de Grand Prix Content Marketing: ‘Vrijwel op geen enkel ander event krijg je inzage in de werkwijze en resultaten van de beste merken en mensen in ons vakgebied.’

Je bent jurylid bij de GPCM. Wat zijn jouw verwachtingen?
Inspiratie! Het is geweldig om te zien wat er leeft, wat er mogelijk is, hoe anderen denken en hoe zij uitdagingen te lijf gaan. Vrijwel op geen enkel ander event krijg je inzage in de werkwijze en resultaten van de beste merken en mensen in ons vakgebied. Ik hoop dus heel hebzuchtig ook lekker zelf veel te leren 🙂 En dat natuurlijk af te sluiten met een mooie avond in een mooie setting met leuke vakgenoten.

Waarom moeten bedrijven/merken insturen?
Uit eigen ervaring weet ik dat winnende cases veel positieve aandacht genereren voor merk en bureau, en de personen erachter. Mocht iemand intern kritisch zijn over de uren die je er in stopt, ik kan je zeggen: het is het zeker waard. Maar dat niet alleen, het is vooral zo jammer dat veel prachtige vernieuwende cases nooit het grote publiek krijgen dat het verdient. Tevens dwingt het je om je eigen aanpak te verwoorden en te presenteren. Dat werkt ook heel verhelderend voor jezelf. Hiermee inspireer je niet alleen anderen maar het levert ook uitstekende inzichten en feedback op hoe je de gekozen aanpak verder kunt verbeteren of kunt toepassen onder andere omstandigheden.

Wat vind je zelf een mooie aansprekende contentaanpak?
Dan ga ik niet voor een hele bekende naam, maar ik vind de aanpak en uitvoer van Upflip heel goed. Dat is een Amerikaanse online marktplaats voor het kopen en verkopen van bedrijven. Hun hele contentaanpak is even simpel als effectief: ze helpen en inspireren ondernemers om succes te behalen. Dat doen ze met een zeer populair YouTube-kanaal dat miljoenen views haalt, waarin ze het geheim van succesvolle ondernemers ontrafelen. En dan heb ik het niet over grote namen zoals Elon Musk of Jeff Bezos, maar juist onbekende maar zeer inspirerende portretten. Bijvoorbeeld van een 22-jarige autowasser die binnen één jaar $ 50.000 omzet draait of een uiterst succesvolle restauranthouder. Zeer boeiend en leerzaam. Vooral ook de manier waarop zij hun verhalen vertellen is inspirerend. Naast YouTube heeft Upflip nu ook een podcast-serie en blog.

Wat zie jij als belangrijkste trend in contentmarketing?
Ik denk dat de opkomst en het gebruik van AI als hulpmiddel voor contentmarketeers op het punt van doorbreken staat. Tools die gebruik maken van kunstmatige intelligentie kunnen ons helpen om effectiever te werken en betere inzichten te vergaren. Wij zelf (Team5pm) gebruiken het al voor het testen en verbeteren van video’s en afbeeldingen, maar ook om SEO-technisch onze content beter te laten scoren. Kijk bijvoorbeeld eens wat MidJourney of Dall-E-2 nu al kunnen en bedenk dan dat dit nog maar het begin is.

Inzenden cases GPCM kan nog tot en met 29 augustus 2022

Op dinsdag 4 oktober 2022 worden de Grand Prix Content Marketing Awards feestelijk uitgereikt in Postillon in Amsterdam. Naast de Awards voor de meest succesvolle contentstrategieën worden ook de Bekroningen voor uitblinkende contentproducties uitgereikt. De Awards worden uitgereikt in zes categorieën; nieuw dit jaar is de Jongeren Award; welk merk wist als beste een jonge doelgroep te bereiken:

► B2C
► B2B
► B2E
► Non-profit
► Campagnes
► Jongeren

Jury GPCM

Om de diversiteit van de jury te waarborgen is gelet op kenmerken als bureau versus merk, vrouw of man, jong talent versus senior ervaring, verschillende profielen in de sector van creatie tot strategie, ervaren in jury/nieuw et cetera.

Nieuwe partner: Genootschap van Contentstrategen
Bram Koster (Randstad) en Freek Jansen (Philips) zijn de oprichters van het Genootschap van Contentstrategen en dit jaar partner van de Grand Prix Content Marketing.

Fresh Bridge
Creative agency Fresh Bridge sponsort dit jaar de Grand Prix Content Marketing: ‘De term contentmarketing omvat het beste wat wij doen, het is het hart van Fresh Bridge. Voor ons is het belangrijk en mooi om organisaties te steunen die, net als wij, het belang inzien van kennis delen rondom dit vakgebied.’

Ook cases uit 2020 kunnen meedingen naar een award
Je kunt cases inzenden van contentproducties die gestart zijn in de periode van 1 januari 2020 tot 31 augustus 2022. Dus ook de content die je hebt gemaakt tijdens de coronaperiode dingt mee! Alle genomineerde cases worden onder de aandacht gebracht in een winnaarsspecial van MarketingTribune.

Cases kunnen hier ingediend worden.