Marieke Heesakkers SMP is Marketing & Culture Manager bij Berkvens Deursystemen en werd onlangs verkozen tot Beste Brabantse Marketeer. Daarnaast is zij ook Voorzitter Nima regio Zuid en jurylid van de Grand Prix Content Marketing: ‘Deze merken sprinten niet, maar lopen een marathon en dragen met contentmarketing bij aan hun missie en bedrijfsbrede doelen.’
Je bent jurylid bij de GPCM; wat zijn jouw verwachtingen?
In hoeverre contentmarketing in de volle breedte van organisaties wordt toegepast, daar ben ik benieuwd naar. Dus niet alleen naar de interessante, creatieve en vooral relevante uitingen die gemaakt worden door/in opdracht van marketeers, maar ik kijk vooral uit naar de strategie over het waarom, voor wie en door wie er binnen de organisatie aan en mee wordt gewerkt. Wat levert het op, zowel extern als intern; dat vind ik uiteraard ook interessant, al hoeven dat voor mij niet alleen de meetbare resultaten te zijn. Zijn er ook doelen gesteld voor de langere termijn en welke zijn dit? Hoe zet je je collega’s in als trotse merkambassadeurs en waar blijkt dat uit? Ook verwacht ik veel inspiratie van de bevlogen marketeers met lef die de cases hebben ingestuurd. En natuurlijk is de GPCM een mooie aanleiding om nieuwe contacten te leggen en bij te praten met oude bekenden.
Waarom moeten bedrijven/merken insturen?
Positieve aandacht genereren voor het marketingvak en contentmarketing in het bijzonder vind ik altijd een goed idee. Deel met trots je aanpak en de resultaten – en ook wat er beter kon – zodat je vakgenoten kunt inspireren en zelf kunt leren van collegamarketeers. Terugkijken en stilstaan bij zaken waar je trots op bent en leren van wat je de volgende keer anders zou doen, zorgen ervoor dat je scherp blijft en de relevantie helder voor ogen houdt. Meedoen zorgt voor nog meer focus.
Wat vind je zelf een mooie aansprekende contentaanpak?
Merken als Crisp en Too Good To Go vind ik interessant om te volgen. Hun uitingen zijn consistent, relevant (voor mij), fris qua vormgeving en ik houd van hun aandacht voor en focus op duurzaamheid. In de bouw, de branche waarin ik werkzaam ben, volg ik bouwbedrijven Heijmans en Heembouw met extra veel interesse. Vooral het innovatieve, authentieke en het menselijke gezicht van Heijmans en Heembouw spreken me aan. Deze bedrijven zetten niet in op flitsende campagnes, maar bouwen vol continu aan een sterk en toegankelijk merk. Identiteit en imago lijken vanaf de zijlijn dicht bij elkaar te liggen. Deze merken sprinten niet, maar lopen een marathon en dragen met contentmarketing bij aan hun missie en bedrijfsbrede doelen.
Wat zie jij als belangrijkste trend in contentmarketing?
De vermenselijking. Laat je mensen met trots en op hun eigen manier hun verhalen vertellen. Zij zíjn je merk. Niet voor iedere branche, product en dienst is dit even relevant, maar in B2B, waar het vaak gaat om langdurige relaties en langere besluitvormingsprocessen, zeker wel. Het draagt ook bij aan het gemakkelijker vinden van nieuwe medewerkers, omdat je zo ook de cultuur beter en geloofwaardig zichtbaar maakt. Andere trends zijn visuele storytelling en dan met name video’s, want met bewegend beeld dragen ook de intonatie en lichaamstaal bij aan de boodschap en natuurlijk AI, als hulpmiddel voor creatie en analyse.
Inzenden cases GPCM kan nog tot en met 29 augustus 2022
Op dinsdag 4 oktober 2022 worden de Grand Prix Content Marketing Awards feestelijk uitgereikt in Postillon in Amsterdam. Naast de Awards voor de meest succesvolle contentstrategieën worden ook de Bekroningen voor uitblinkende contentproducties uitgereikt. De Awards worden uitgereikt in zes categorieën; nieuw dit jaar is de Jongeren Award; welk merk wist als beste een jonge doelgroep te bereiken:
► B2C
► B2B
► B2E
► Non-profit
► Campagnes
► Jongeren
Jury GPCM
Om de diversiteit van de jury te waarborgen is gelet op kenmerken als bureau versus merk, vrouw of man, jong talent versus senior ervaring, verschillende profielen in de sector van creatie tot strategie, ervaren in jury/nieuw et cetera.
Nieuwe partner: Genootschap van Contentstrategen
Bram Koster (Randstad) en Freek Jansen (Philips) zijn de oprichters van het Genootschap van Contentstrategen en dit jaar partner van de Grand Prix Content Marketing.
Fresh Bridge
Creative agency Fresh Bridge sponsort dit jaar de Grand Prix Content Marketing: ‘De term contentmarketing omvat het beste wat wij doen, het is het hart van Fresh Bridge. Voor ons is het belangrijk en mooi om organisaties te steunen die, net als wij, het belang inzien van kennis delen rondom dit vakgebied.’
Ook cases uit 2020 kunnen meedingen naar een award
Je kunt cases inzenden van contentproducties die gestart zijn in de periode van 1 januari 2020 tot 31 augustus 2022. Dus ook de content die je hebt gemaakt tijdens de coronaperiode dingt mee! Alle genomineerde cases worden onder de aandacht gebracht in een winnaarsspecial van MarketingTribune.
Cases kunnen hier ingediend worden.