Chris Derksen( foto boven), creatief strateeg en partner bij creative agency Fresh Bridge, sponsort dit jaar de Grand Prix Content Marketing. ‘De term content marketing omvat het beste wat wij doen, het is het hart van Fresh Bridge. Voor ons is het belangrijk en mooi om organisaties te steunen die, net als wij, het belang inzien van kennis delen rondom dit vakgebied.’
Er schijnen ook alternatieve awards te zijn voor CM, wat vinden jullie daarvan?
In reclameland zijn er tal van awards. Er komen er ieder jaar meer bij. Sommigen zijn niche, anderen juist allesomvattend. Afhankelijk van het werk wat we die periode gedaan hebben zijn die prijsuitreikingen ook interessant voor ons. Het is dus niet zo dat we zo maar ieder jaar altijd ergens aan mee doen. Een goeie case schrijven kost veel tijd. En het ‘gebakken lucht’ gehalte lijkt in onze branche door alle awardshows ook erg hoog. Maar het mooie wat ze allemaal gemeen hebben is dat er een vakjury naar jouw werk kijkt. Werk waar je trots op bent en waar je dan toch blij mee bent als het door vakgenoten als ‘beste’ vernoemd wordt. Voor ons is zit er in Nederland geen andere award zo duidelijk op Content Marketing. Logisch dus dat wij hier vaak te vinden zijn.
Gaan jullie zelf ook insturen en welke cases zijn dat en waarom juist die?
Dit jaar sturen we 6 cases in voor de awards en 10 voor de bekroningen in. Best veel. Dat komt ook omdat we cases van 2 jaar terug in kunnen sturen, door de corona-periode waarin de GPCM niet door ging. Maar ook, vooral, doordat we cases hebben met een goeie fit op de verschillende categorieën. Omdat al ons werk op een of andere manier om content draait, is het altijd een kwestie van kill your darlings om cases in te zenden voor de GPCM – dit jaar dus meer dan ooit. Toch hebben we een mooie selectie gemaakt op basis van de categorieën. Zo hebben we met Mitsuba (een snackmerk) de perfecte jongerencampagne, een mooie influencer case en een topvideo. Met Highberg (een consultancybureau) zenden we een mooie Employee-case in. En met NL Voor Elkaar hebben we hele mooie Non Profit case.
Waarom moeten bedrijven/merken insturen?
Het gaat om kennisdeling en waardering voor het geleverde werk. Hoe meer merken werk inzenden, hoe meer we elkaar zullen inspireren. Wij kijken vooral uit naar de merken die voor opschudding van de markt zorgen door juist te tonen wat anders kan, met een nieuwe aanpak voorop. In onze ogen is dit ook altijd een mooi moment om de veranderende relatie tussen merk en bureau te onderstrepen. Wij werken nooit in een traditionele klant-bureau verhouding, en zijn altijd op zoek naar een echte partnership. Een waarin samen iets moois en effectiefs creëren centraal staat en dat te vieren.
Wat vinden jullie zelf een mooie aansprekende contentaanpak – van welk merk – en waarom?
We zijn fan van merken die authentiek communiceren en het net even anders doen. Upfront is hier een goed voorbeeld van: de authentieke bestaansreden wordt doorgevoerd in zowel het product als in iedere communicatie-uiting. Soms wat houtje-touwtje, maar beter wat proberen en op je bek gaan (of beter: leren en volgende keer anders doen) dan helemaal niets doen. Ze werken met een beperkt budget, een die dat niet doet is Oatly. Oatly is herkenbaar in tone of voice en kiest unieke formats en kanaal-combinaties die passen bij de boodschap. Beiden voeren een lange termijn strategie en zijn consistent. Deze kwaliteiten proberen wij altijd te vinden en te combineren met inzichten in de doelgroepen en de markt. Een merk waar dat sinds de lancering 2 jaar geleden tot nu toe erg goed voor werkt is Mitsuba. They spice up the industry. Ook via hun content en lange termijn communicatiestrategie.
Wat zien jullie als belangrijkste trend in contentmarketing en waarom?
Slimme producties zorgen voor een lange periode aan beschikbare content die alsnog specifiek gemaakt wordt voor 1 bepaald doel. Geen doorvertalingen, maar platform- en format specifieke content. Gebeurt nog te weinig, maar het is wel de trend die we zien. Deze aanpak hoeft niet duur te zijn, het vereist alleen een goed doordachte strategie en een vertrouwensband tussen klant en bureau.