‘Ik ga steeds meer terug naar fysieke tijdschriften’

Annika Visser is al ruim veertien jaar werkzaam in het marketing- en communicatievak als interim manager onder de naam Buro Marktzicht. Daarnaast is zij jurylid van de Grand Prix Content Marketing in de categorie Bekroningen Creatie. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

VOORSTELRONDJE
Ik heb veel verschillende opdrachtgevers gehad en zodoende ook veel spreekwoordelijke ‘kijkjes in de keuken’; blijft fascinerend…! Daarnaast pendel ik heen en weer tussen Haarlem en Zuid- Afrika, dat mijn tweede liefde is geworden.

JURY GPCM
Vanuit mijn ervaring deel ik graag mijn visie en mening rondom mooie campagnes uit het vak! Er gebeurt zoveel en er wordt nog steeds veel gemaakt, met of zonder AI. Ik kijk niet alleen vanuit mezelf ,maar juist vanuit de doelgroep, en op die manier vorm ik mijn mening over de inhoud.

OPMERKELIJKE CONTENT
De podcast van Airborne over Giep Franzen. Fijn om te luisteren en een mooie tijdreis. Zoals gezegd daar: marketing en reclame zijn een gezamenlijke industrie met grote economische waarde. Daar ben ik het roerend mee eens. Maar ook werd ik getriggerd door de Ben & Jerry’s case waarbij ze met behulp van AI informatie hebben verzameld voor nieuwe trends, een gat in de markt voor nieuwe ijssmaken. Innovatie met behulp van AI, vind ik ook mooi.

TWIJFELENDE INZENDERS
Content is onlosmakelijk verbonden met je middelenmix. Of het nu on- of offline of met AI is, zonder goeie content mis je een deel van je strategie. Juist in deze tijd van overconsumptie van ‘alles’ kun je met content echt het verschil maken en daadwerkelijk contact leggen met je doelgroep.

MARKETINGHELD
Byron Sharp, ik kan me heel goed vinden in zijn principes. In zijn visie is de sleutel tot succes voor groei van je merk het creëren van consistente en voortdurend gebruikte, gemakkelijk te onthouden merk assets, zodat ze blijven hangen in de hoofd van de consument: mental availability.

UITDAGING
Ik zie een paar uitdagingen voor marketeers: de cookieless era, de nieuwe regels van Google en budgetten die onder druk staan. Het toenemend gebruik van AI zie ik vooral als een positieve toevoeging; goede prompts schrijven is ook een vak.

A-MERKEN
Ik ben bang dat ik qua A-merk eigenlijk alleen nog verknocht ben aan Apple. Voor de rest mix en match ik maar wat.

MOOI!
De Monopoly-case van KesselsKramer. Ogenschijnlijk simpel maar zo goed uitgedacht, strakke fotografie en dito quote, en ook zo geschikt voor OOH. Vond dat heel verfrissend in deze digitale tijd. En ik vind de laatste Ohra-commercials oprecht leuk om naar te kijken. Mooi hoe Ohra zijn merkpositionering om heeft gegooid van pechvogels naar neuroten met een strakke plot.

ERGERNIS
Alle commerciële uitingen die met gokken en kortzichtigheid te maken hebben :)

GOEDE MARKETING
Goeie marketing is voor mij een business driver. In tijden van crisis is marketing vaak het eerste waar op bezuinigd wordt, maar met een goede strategie en de juiste middelenmix - dus niet beginnen met je middelen - kom je ook in lastige tijden heel ver, ook met beperkte budgetten. Ogenschijnlijk simpele campagnes met veel impact, dat triggert mij.

FRUSTRATIE
Marketing die niks toevoegt. Een campagne omdat iedereen het doet of omdat het moet van het management - dat komt nog steeds voor - waarin je de ziel een beetje mist. Een product launch waar uiteindelijk toch niet goed over de randvoorwaarden zijn nagedacht, ik zeg Google Glass. Een dure flop.

LOVEBRAND
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb denk ik niet meer een specifiek merk. Ik kies waar ik me goed bij voel. Desondanks ben ik zelf nog steeds gevoelig voor marketing, denk aan roze scheermesjes en zo..!

MEDIACONSUMPTIE
Ik ga steeds meer terug naar fysieke tijdschriften, een behoorlijk kostbare hobby. Daarnaast doe ik wel nog steeds ook veel inspiratie op via Instagram, hoewel ik het eigenlijk helemaal niet zo’n user friendly platform vind. Maar wel verslavend. En ik Google me suf.

ONTSPANNING
Ik ben fan van mooie kunst en dito interieurs; ik browse wat af online voor inspiratie. Maar ik probeer ook met regelmaat niks te doen. Weg van de schermen en bladeren door een fysiek tijdschrift. Het ‘moeten’ kan ik steeds beter loslaten.

GUILTY PLEASURE
In het vak: kijken naar stokoude commercials op YouTube. Denk C&A, tenenkrommend, maar toch ook goed, Martini Bianco voor het ‘gevoel’ of Even Apeldoorn bellen.
Buiten het vak: croissantjes, koekjes en witte wijn, niet per se in deze volgorde.

OVER TIEN JAAR?
Heel huiselijk: in een huis met een grote tuin en een eigen atelier waar ik mooie dingen maak. En waarbij ik hopelijk nog steeds gevraagd wordt om een bijdrage te leveren aan het marketingvak.

Tekst: Michiel van Zaane, MarketingTribune