De Awards

Awards worden uitgereikt aan de beste contentstrategieën. Dat wil zeggen ‘het structureel inzetten van content om vooraf bepaalde doelstellingen te behalen’. Wat voor doelstellingen dat zijn, dat laten we aan de indiener van de nominaties over. Het mag gaan over communicatie, marketing, sales, medewerkerbetrokkenheid - zolang er vooraf maar een duidelijk doel is geformuleerd, bij voorkeur met ‘harde’, gekwantificeerde targets.

Hoe definiëren we content?

Alle creatieve uitingen waarin een mooi verhaal voorop staat en het promoten van een product of dienst van belang is. Het gaat hierbij niet alleen om contentmarketing: je kunt content ook inzetten in interne communicatie, om nieuw talent te werven of om een maatschappelijk thema op de kaart te zetten.

Beoordeling

Awards worden beoordeeld op:

  • Strategie. Is er vooraf een heldere doelstelling geformuleerd? Past de aanpak die het team heeft gekozen ook bij die doelstelling en doelgroep? Hoe goed is de strategie onderbouwd met onderzoek en data?
  • Creativiteit. Hoe origineel is de content en heeft deze de potentie om de doelgroep echt te raken? Content die met liefde is gemaakt heeft altijd een streepje voor bij de jury.
  • Resultaat. Uiteindelijk wil je met een contentstrategie natuurlijk resultaten behalen. Hoe goed sloeg de content aan? Denk niet alleen aan bereik en engagement, maar ook aan KPI’s als merkperceptie, gedragsverandering of aankoopintentie (afhankelijk van het hogere doel van de content).

Categorieën

We hanteren voor de Awards de 7 onderstaande categorieën:

B2B Award

Wie B2B-marketing zegt, zegt content. De zakelijke doelgroep kun je bij uitstek interesseren en verleiden met creatieve, inhoudelijke en inspirerende content.

Of het nu gaat om het opbouwen van naamsbekendheid, het claimen van expertise, demand generation of sales nurturing, in deze categorie zijn we op zoek naar contentstrategieën die indrukwekkende resultaten hebben opgeleverd bij een zakelijke doelgroep.

B2C Award

Consumenten zijn we allemaal. En dus weten we ook allemaal dat we de hele dag worden overspoeld met de meest uiteenlopende marketing- en communicatie-uitingen. Wie weet daar tussen nog op te vallen met content die écht aanspreekt?

In de categorie B2C zoeken we naar de meest doordachte en effectieve contentmarketingstrategie gericht op een consumentenpubliek. Speciale aandacht gaat in deze categorie uit naar relevantie: hoe is de contentstrategie toegespitst op de behoefte van de doelgroep? Denk aan de inzet van juiste kanalen, format, tone-of-voice en timing.

B2E Award

In de categorie business-to-employees (B2E) zijn we op zoek naar de beste contentstrategieën om huidige medewerkers en toekomstig talent mee te bereiken. In deze krappe arbeidsmarkt zijn eigen medewerkers snel gestegen op het prioriteitenlijstje van communicatie.

Aansprekende content kan bijdragen aan het binnenhouden van talent, het versterken van de organisatiecultuur en van de binding tussen medewerker en werkgever. Maar natuurlijk kijken we ook graag naar cases gericht op employer branding en werving.

Speciale aandacht in deze categorie gaat uit naar de resultaten: welke KPI’s zijn er gedefinieerd, hoe is het effect van de campagne gemeten en in hoeverre kwamen de verwachtingen uit (of zijn deze zelfs overtroffen)?

Campagne

Natuurlijk vereist contentmarketing in de basis een langetermijnaanpak. Maar daarbinnen kunnen campagnes een hele belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld als aanjager of versneller. In deze categorie belonen we de beste contentmarketingcampagne.

Specifieke aandacht van de jury in deze categorie gaat uit naar de strategie: een groot bereik en creatieve content zijn zeker belangrijk, maar is vooraf goed nagedacht over de doelstellingen, doelgroep, kanaalstrategie, meetbaarheid en eventueel tussentijds kunnen bijsturen?

Jongeren

Voor menig merk zijn jongeren een belangrijke doelgroep: wie klanten vroeg aan zich weet te binden, kan een lange relatie met hen opbouwen. Tegelijkertijd zijn jongeren moeilijk te bereiken, omdat ze versnipperd zijn over meerdere kanalen. Welk merk wist het afgelopen jaar een jong publiek het beste te bereiken met contentmarketing?

Belangrijke criteria in deze categorie zijn creativiteit en authenticiteit. Voor de duidelijkheid: met ‘jongeren’ bedoelen we een publiek tot 30 jaar.

Maatschappelijk

Noem het ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ of ‘corporate social responsibility’; iets positiefs bijdragen aan de maatschappij is (gelukkig) voor steeds meer organisaties een belangrijk doel. In deze nieuwe categorie gaan we op zoek naar contentstrategieën die als doel hadden om onze maatschappij een stukje mooier, veiliger, liever of gewoon beter te maken. Natuurlijk mag daaronder een doelstelling liggen dat dit ook positief afstraalt op het merk, maar de aantoonbare maatschappelijke impact staat voorop in deze categorie.

Non-profit

Welke non-profit-instellingen en overheidsorganisaties hebben het afgelopen jaar de allerbeste, meest doordachte en meest effectieve contentstrategieën ingezet?

In deze categorie zijn we met name benieuwd naar de strategie en resultaten; welke doelstellingen zijn vooraf gedefinieerd, hoe zijn deze doorvertaald in creatieve keuzes (format van de content, kanalen die zijn ingezet en ga zo maar door)? En hoe is aangetoond of dat effect ook daadwerkelijk is bereikt?

Planning 2025

  • 24 september 2025Inschrijven gesloten

    Dit is je deadline. Schrijf je in vóór de 25ste!
  • 26 september 2025Deadline case inzenden

    Op tijd ingeschreven? Dan heb je tot en met vandaag om je case in te sturen.
  • 14 en 16 oktober 2025Live Pitch Awards

    Genomineerd voor een Award? Tijdens deze pitch krijg je de kans om je case te presenteren aan de jury.
  • 14 en 16 oktober 2025Jurymeetings Bekroningen

    Een professionele jury beoordeelt de ingezonden cases.
  • 6 november 2025Uitreiking 🎉

    De feestelijke uitreiking van de Grand Prix Content Marketing 2025

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze eventupdates en blijf automatisch op de hoogte.