‘Campagnes moeten naadloos bewegen tussen entertainment, commercie en community’

Thijs Jaski is Managing Director bij Video & Content Marketingbureau Yune en jurylid bij de Grand Prix Content Marketing Awards. Volgens hem draait succesvolle contentmarketing in 2025 niet om losse uitingen, maar om ecosystemen die merk, community en doelgroepgedrag met elkaar verbinden.
1 Welke contentmarketingtrends zie jij momenteel als bepalend voor succes?
Succesvolle merken denken niet meer in losse uitingen of in losse kanalen. Zij handelen community first en zien content als een ecosysteem. Dus een doorlopende stroom verhalen, uniek per platform of medium, maar allen gebouwd op dezelfde merk- en commerciële doelstellingen en verweven met doelgroepgedragingen- en behoeften. De optelsom en de verbinding wordt mijns inziens steeds belangrijker.
2 Waar moeten bureaus en merken in 2025 echt op letten als ze een campagne ontwikkelen?
Campagnes moeten naadloos bewegen tussen entertainment, commercie en community. Consumenten verwachten dat een campagne zowel vermakelijk is, directe waarde toevoegt en tegelijkertijd ruimte biedt om onderdeel te worden van het verhaal. Dat vraagt om een meer hybride manier van denken waarin niet alleen de boodschap belangrijk is, maar een systeem wordt gebouwd waarin owned, earned en shared elkaar versterken.
3 Is er een vorm of kanaal die je opvallend vaak (of juist te weinig) voorbij ziet komen in inzendingen?
Opvallend vaak, of vaker, wordt offline een belangrijke plek om echt verbinding te maken met doelgroep. Dus fysiek tastbare activaties, waarin een consument langer dan online in aanraking kan komen met je merk. Die lange verbinding staat haaks op de breedgedragen TikTok-trend, waar merken meer experimenteren en dynamisch doelgroepgedrag en contenttrends gebruiken als leidraad voor hun contentstrategie. Wat mij opvalt, is dat bij merken organic YouTube in de middelenmix steeds vaker ontbreekt of lijkt te ontbreken. Ook bij Yune zijn dergelijke briefings uitzonderlijk, waar het vroeger vrijwel standaard was. Ten onrechte, want juist dit is een platform dat short en long form combineert en waar je, net als offline, duurzame relaties kunt opbouwen.
Tekst: Tamara de Vos, MarketingTribune