De Awards
Awards worden uitgereikt aan de beste contentstrategieën. Dat wil zeggen ‘het structureel inzetten van content om vooraf bepaalde doelstellingen te behalen’. Wat voor doelstellingen dat zijn, dat laten we aan de indiener van de nominaties over. Het mag gaan over communicatie, marketing, sales, medewerkerbetrokkenheid - zolang er vooraf maar een duidelijk doel is geformuleerd, bij voorkeur met ‘harde’, gekwantificeerde targets.
Hoe definiëren we content? Alle creatieve uitingen waarin een mooi verhaal voorop staat en het promoten van een product of dienst van belang is. Het gaat hierbij niet alleen om contentmarketing: je kunt content ook inzetten in interne communicatie, om nieuw talent te werven of om een maatschappelijk thema op de kaart te zetten.
Awards worden beoordeeld op:
- Strategie. Is er vooraf een heldere doelstelling geformuleerd? Past de aanpak die het team heeft gekozen ook bij die doelstelling en doelgroep? Hoe goed is de strategie onderbouwd met onderzoek en data?
- Creativiteit. Hoe origineel is de content en heeft deze de potentie om de doelgroep echt te raken? Content die met liefde is gemaakt heeft altijd een streepje voor bij de jury.
- Resultaat. Uiteindelijk wil je met een contentstrategie natuurlijk resultaten behalen. Hoe goed sloeg de content aan? Denk niet alleen aan bereik en engagement, maar ook aan KPI’s als merkperceptie, gedragsverandering of aankoopintentie (afhankelijk van het hogere doel van de content).
We hanteren voor de Awards onderstaande categorieën.
B2B Award
Wie B2B-marketing zegt, zegt content. De zakelijke doelgroep kun je bij uitstek interesseren en verleiden met creatieve, inhoudelijke en inspirerende content. Of het nu gaat om het opbouwen van naamsbekendheid, het claimen van expertise, demand generation of sales nurturing, in deze categorie zijn we op zoek naar contentstrategieën die indrukwekkende resultaten hebben opgeleverd bij een zakelijke doelgroep.
Winnaar 2023
Bureau: C2B
Opdrachtgever: Multicopy The Communication Company
Case: Komt Goed! met Multicopy
Nummer 2:
Bureau: Unlike
Case: Kees de Boekhouder
Nummer 3:
Bureau: iO
Case: Vattenfall MKB - Meer Met Energie
B2C Award
Consumenten zijn we allemaal. En dus weten we ook allemaal dat we de hele dag worden overspoeld met de meest uiteenlopende marketing- en communicatie-uitingen. Wie weet daar tussen nog op te vallen met content die écht aanspreekt? In de categorie B2C zoeken we naar de meest doordachte en effectieve contentmarketingstrategie gericht op een consumentenpubliek. Speciale aandacht gaat in deze categorie uit naar relevantie: hoe is de contentstrategie toegespitst op de behoefte van de doelgroep? Denk aan de inzet van juiste kanalen, format, tone-of-voice en timing.
Winnaar 2023
Bureau: Born05
Opdrachtgever: SNS
Case: Future Money Talks
Nummer 2:
Bureau: Team5pm
Case: This is how bol.com gets their audience to watch ads for 6 minutes straight!
Nummer 3:
Bureau: C2B
Case: Would you steal from the devil?
B2E Award
In de categorie business-to-employees (B2E) zijn we op zoek naar de beste contentstrategieën om huidige medewerkers en toekomstig talent mee te bereiken. In deze krappe arbeidsmarkt zijn eigen medewerkers snel gestegen op het prioriteitenlijstje van communicatie. Aansprekende content kan bijdragen aan het binnenhouden van talent, het versterken van de organisatiecultuur en van de binding tussen medewerker en werkgever. Maar natuurlijk kijken we ook graag naar cases gericht op employer branding en werving. Speciale aandacht in deze categorie gaat uit naar de resultaten: welke KPI’s zijn er gedefinieerd, hoe is het effect van de campagne gemeten en in hoeverre kwamen de verwachtingen uit (of zijn deze zelfs overtroffen)?
Winnaar 2023
Bureau: IDTV
Opdrachtgever: Fundis
Case: Fundis Zorg voor Morgen
Nummer 2:
Bureau: Audio agency Airborne
Case: Op Koers
Nummer 3:
Bureau: Endeavour
Case: NS Retail Stories
Campagne
Natuurlijk vereist contentmarketing in de basis een langetermijnaanpak. Maar daarbinnen kunnen campagnes een hele belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld als aanjager of versneller. In deze categorie belonen we de beste contentmarketingcampagne. Specifieke aandacht van de jury in deze categorie gaat uit naar de strategie: een groot bereik en creatieve content zijn zeker belangrijk, maar is vooraf goed nagedacht over de doelstellingen, doelgroep, kanaalstrategie, meetbaarheid en eventueel tussentijds kunnen bijsturen?
Winnaar 2023
Bureau: Rijksmuseum
Opdrachtgever: Rijksmuseum
Case: Dichterbij Vermeer
Nummer 2:
Bureau: Havas Media
Case: Kia #1; Brandpower maakt het verschil.
Nummer 3:
Bureau: Partout Digital en Jong & Je Wil Wat
Case: CBR Rijbewijsstruggles
Jongeren
Voor menig merk zijn jongeren een belangrijke doelgroep: wie klanten vroeg aan zich weet te binden, kan een lange relatie met hen opbouwen. Tegelijkertijd zijn jongeren moeilijk te bereiken, omdat ze versnipperd zijn over meerdere kanalen. Welk merk wist het afgelopen jaar een jong publiek het beste te bereiken met contentmarketing? Belangrijke criteria in deze categorie zijn creativiteit en authenticiteit. Voor de duidelijkheid: met ‘jongeren’ bedoelen we een publiek tot 30 jaar.
Winnaar 2023
Bureau: Studio M
Opdrachtgever: CPNB
Case: Boekenweek van Jongeren x Storytime
Nummer 2:
Bureau: Born05
Case: Future Money Talks
Nummer 3:
Bureau: iO
Case: De Kindertelefoon – Kletskoker
Maatschappelijk
Noem het ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ of ‘corporate social responsibility’; iets positiefs bijdragen aan de maatschappij is (gelukkig) voor steeds meer organisaties een belangrijk doel. In deze nieuwe categorie gaan we op zoek naar contentstrategieën die als doel hadden om onze maatschappij een stukje mooier, veiliger, liever of gewoon beter te maken. Natuurlijk mag daaronder een doelstelling liggen dat dit ook positief afstraalt op het merk, maar de aantoonbare maatschappelijke impact staat voorop in deze categorie.
Non-profit
Welke non-profit-instellingen en overheidsorganisaties hebben het afgelopen jaar de allerbeste, meest doordachte en meest effectieve contentstrategieën ingezet? In deze categorie zijn we met name benieuwd naar de strategie en resultaten; welke doelstellingen zijn vooraf gedefinieerd, hoe zijn deze doorvertaald in creatieve keuzes (format van de content, kanalen die zijn ingezet en ga zo maar door)? En hoe is aangetoond of dat effect ook daadwerkelijk is bereikt?
Winnaar 2023
Bureau: iO
Opdrachtgever: Nationaal Monument Kamp Amersfoort
Case: De Verdwenen SS-er
Nummer 2:
Bureau: iO
Case: Waterschap Zuiderzeeland - Houdt Land Boven Water
Nummer 3:
Bureau: MarketingOost/Twente Marketing
Case: Podcast: het échte geheim van Tukkers
Deadlines
25 september – inschrijvingen gesloten
27 september - Laatste mogelijkheid om cases in te sturen
15 en 17 oktober - Pitchgesprekken Awards
15 en 17 oktober - Jurymeetings Bekroningen
12 november - Uitreiking Grand Prix Content Marketing