‘Een helder concept kan net zo zwaar wegen als een groot budget’

Elbrich Raessen is free lance (project)manager marketing & communicatie, op dit moment voor het St. Antonius Ziekenhuis. Zij is ook jurylid van de Grand Prix Content Marketing Awards: ‘Zonde dat intern vakwerk vaak onderbelicht blijft.’
Wat valt jou op aan de inzendingen voor de Grand Prix Content Marketing Awards?
Van grote campagnes tot kleinschalige, slimme projecten… ik zie als jurylid bij de Grand Prix Content Marketing elk jaar weer de meest fantastische cases voorbijkomen. Wat me daarbij opvalt, is dat intern ontwikkelde content relatief weinig wordt ingezonden, terwijl ook daar vaak sterk vakwerk wordt geleverd – door teams die precies weten wat er speelt binnen hun organisatie. Zonde dat die cases onderbelicht blijven.
Welke contentcase is jou bijgebleven?
Een voorbeeld dat me persoonlijk bijblijft, is de contentstrategie van Waterschap Zuiderzeeland. Die heb ik als zelfstandig adviseur begeleid. We werkten met een klein team en een beperkt budget, wat vroeg om scherpe keuzes. De series die we ontwikkelden, sloten goed aan op de organisatiedoelen én op wat medewerkers en inwoners belangrijk vonden. In 2023 werd het project beloond met zilver in de categorie non-profit. Een bevestiging dat een helder concept en inhoudelijke lijn net zo zwaar kunnen wegen als een groot budget. Fijne bijkomstigheid: het helpt intern ook om het vervolg voor elkaar te krijgen.
Hoe kijk jij naar de rol van AI in communicatie en contentcreatie?
De inzet van AI in contentontwikkeling geeft organisaties heel veel nieuwe mogelijkheden – mits je het goed traint op je eigen strategie en tone of voice. Natuurlijk werk ik graag met goede bureaus en sterke copywriters, maar voor organisaties met een klein budget is AI een werkbaar alternatief. Als je het doordacht inzet, kun je als team flinke stappen zetten in kwaliteit, snelheid en consistentie.
Waar letten jury’s op bij het beoordelen van inzendingen?
Voor organisaties die net als waterschap Zuiderzeeland of – vorig jaar – VGZ een award willen winnen: zorg voor een goede onderbouwing van je case. Waarom is voor deze strategie gekozen? Wat was het inzicht, het vertrekpunt? Welke keuzes zijn onderweg gemaakt, en waarom? Als dat niet wordt uitgelegd, is het lastig om de kwaliteit en relevantie van een case goed te beoordelen.
Tekst: Nanny Kuilboer, MarketingTribune