‘De Grand Prix draait niet om budget, maar om inhoud, creativiteit en strategie’

Bram en Freek

De Grand Prix Content Marketing Awards staat opnieuw voor de deur. Het jaarlijkse evenement is inmiddels uitgegroeid tot een van de belangrijkste prijzen binnen het vakgebied. MarketingTribune sprak met juryleden Freek Janssen en Bram Koster over de waarde van de award, trends die zij zien in inzendingen en de valkuilen waar deelnemers alert op moeten zijn.

Wat maakt de Grand Prix volgens Janssen en Koster zo bijzonder? Janssen: ‘Dat werd het mooiste verwoord door Wim Vis van VGZ, die vorig jaar won met een intern videojournaal. Hij zei: ‘Het is een eer om een prijs te krijgen van je eigen vakgenoten’. Dat is precies de essentie. Dit is geen award voor bureaus die elkaar prijzen toeschuiven, maar erkenning van mensen uit het vak zelf.’ Koster vult aan: ‘Het gaat ons echt om inhoud. Niet om wie het meeste budget heeft gespendeerd, maar om strategie, creativiteit en de daadwerkelijke impact. We snijden de cases met een mesje door, tijdens jurymeetings kijken we heel kritisch: wat maakt dit écht bijzonder?’

Nieuwsgierig

De sfeer van de uitreiking is de afgelopen jaren veranderd. Waar deelnemers vroeger aan lange tafels een statig diner beleefden, is de avond nu losser en informeler. ‘Dat stimuleert het onderlinge contact tussen de aanwezigen’, zegt Koster. ‘Je komt sneller in gesprek met oud-collega’s of vakgenoten en dat maakt de avond waardevoller.’ Janssen: ‘Veel contentspecialisten zijn nu eenmaal nieuwsgierig van aard. Je wilt bij elkaar in de keuken kijken, leren van hoe anderen het doen. Die open sfeer past daar perfect bij.’
De inschrijving is inmiddels geopend, al komt het gros van de inzendingen traditiegetrouw pas richting het einde van de inschrijfperiode binnen. Belangrijk aandachtspunt voor deelnemers is de casebeschrijving. Janssen: ‘Veel mensen denken dat de jury puur naar hun content kijkt, maar je stuurt echt een case in. De manier waarop je het opschrijft, bepaalt mede hoe wij het beoordelen. Soms vallen goede projecten door de mand omdat de beschrijving te mager is.’
Een klassieke fout die daarbij gemaakt wordt? Koster: ‘Dat er geen link of upload van de daadwerkelijke content wordt meegestuurd. Dan lees je een prachtige onderbouwing, maar zie je niet wat er gemaakt is. Dat kan echt funest zijn.’

‘Het gaat niet om een bedankje van de directeur’

Wat maakt een sterke inzending? Volgens Janssen en Koster draait het om drie pijlers: strategie, creatie en resultaat. Janssen: ‘Strategisch: heb je goed nagedacht over je uitdaging, doelgroep en aanpak? Creatief: is het onderscheidend en origineel? En resultaat: wat heeft het daadwerkelijk opgeleverd? Het gaat niet om een bedankje van de directeur, maar om meetbare impact.’
Welke trends springen er momenteel uit? ‘De opkomst van short-form video is onmiskenbaar’, zegt Janssen. ‘TikTok en korte Instagram-video’s spelen een steeds grotere rol in campagnes. Daar zien we de laatste jaren veel meer inzendingen op.’
Vorig jaar was AI nog een aparte categorie, maar dat is inmiddels weer losgelaten. Koster: ‘We merkten dat AI in vrijwel alle facetten van contentcreatie terugkomt. Het is geen apart hoofdstuk, maar onderdeel van het hele proces: van briefing en analyse tot contentproductie. Daarom is het logischer om het niet los te beoordelen.’

Verschil van mening

Als juryvoorzitters verschillen Janssen en Koster soms van mening. ‘Dat maakt het juist interessant’, vertelt Koster. ‘Freek ziet dingen die ik mis en andersom. Uiteindelijk komen we er altijd uit, maar het levert waardevolle discussies op. En soms blijkt een case die we in eerste instantie niet hoog inschatten later toch te verrassen.’
Een belangrijke toevoeging is sinds enkele jaren het pitchen door de genomineerden. Janssen: ‘Dat maakt echt verschil. Sommige cases komen veel beter uit de verf als ze gepresenteerd worden en soms prik je juist door de glans heen en blijkt het toch minder sterk dan op papier.’
Welke valkuilen zien de juryleden het vaakst? Naast gebrekkige casebeschrijvingen en ontbrekende links wijzen ze op te eenzijdige nadruk. Janssen: ‘Je moet niet alleen op strategie leunen of alleen op cijfers. Het draait om de balans tussen die drie pijlers.’
Hun advies aan inzenders is helder: neem de tijd om je case goed te beschrijven, wees concreet in resultaten en laat zien hoe strategie en creativiteit elkaar versterken.

Staalkaart creativiteit en vakmanschap

Een specifieke campagne of merk willen ze niet noemen, dat zou verwachtingen scheppen, maar Koster formuleert het zo: ‘Wat ons echt blij maakt, zijn cases die een geïntegreerd geheel vormen. Waar content niet op zichzelf staat, maar onderdeel is van een doordacht plan, een fijn concept en meetbare resultaten. Dat zijn de campagnes die we niet alleen mooi vinden, maar ook inhoudelijk sterk.’
De Grand Prix Content Marketing Awards belooft dus opnieuw een staalkaart te worden van de creativiteit en vakmanschap in het Nederlandse marketinglandschap. Eén ding is zeker: wie wint, heeft niet alleen een knappe campagne gemaakt, maar ook zijn vakgenoten overtuigd.

Fotografie headerfoto: Zuiver Beeld

Tekst: Imke Walenberg, MarketingTribune