Irma Bollen (Jury GPCM): ‘Het is belangrijk om de onderbouwing te lezen’

Grand Prix Content Marketking

Irma Bollen (8advies!) is jurylid van de Grand Prix Content Marketing-categorie Campagne. Wat is volgens haar het geheim van een goede inzending en waar ligt voor contentmarketeers op dit moment de grote uitdaging?

Wat is in contentmarketingland het afgelopen jaar de grootste ontwikkeling geweest?

In contentmarketingland zijn de grootste ontwikkelingen dat 1) content marketing nog belangrijker is geworden. Content marketing is authentiek, nuttig en zeer geschikt voor de internetgeneratie en dat zal alleen maar toenemen. En 2) dat de kanalen, tactieken en tools – die marketeers gebruiken om content te creëren en te distribueren – alleen maar verder zijn geëvolueerd. Kijkend naar de middelen is de populariteit van podcast dit jaar echt enorm toegekomen. En er is ook een toename geweest in onderwerp-gerichte content om autoriteit voor het merk op te bouwen.

Wat is voor contentmarketeers op dit moment de grote uitdaging?

Contentmarketeers hebben te maken met meerdere obstakels; ze moeten inconsistentie en ongecoördineerde contentcreatie zien te voorkomen, veelal ontbreekt nog een strategische richting en de contentinzichten. En de moeilijkheid voor consumenten, klanten en potentiele klanten om inhoud te vinden die relevant en actueel is. Zo kost het maken van goede en geweldige content veel werk en tijd. En ik denk dat de allergrootste uitdaging voor contentmarketeers is om hun resultaat te koppelen aan de business value of te wel hun ROI te laten zien. Want over het algemeen is content-ROI subjectief en wordt veelal bepaald door de doelstellingen van het contentmarketingplan.

Wat is een misverstand over contentmarketing?

Het grootste misverstand van contentmarketing is dat het niet gaat om het product of dienst op de voorgrond te plaatsen en of om de consumenten te dwingen aandacht te schenken aan wat je verkoopt. Maar dat je juist geweldige content verspreid wat boeiend is, wat de consument zelf opzoekt en juist wilt nuttigen. En dat je je de content “durft” te verspreiden zonder branding. Anders heb je het over reclame of branded content.

Wat is het geheim van een goede inzending?

Ik vind het belangrijk om de onderbouwing te lezen: hoe is de campagne geïntegreerd in de totale marketingstrategie of waarom niet. Alsook wat is de contentstrategie geweest en het inzicht waarop wordt ingespeeld, hoe zag de creatie en distributie eruit. Maar ook de behaalde resultaten en dan niet alleen de content ROI maar ook wat deze campagne heeft bijgedragen aan de business doelstellingen.

Wat zou jij bureaus/merken die twijfelen om in te zenden willen meegeven?

Ik denk persoonlijk dat bureaus/ merken niet hoeven te twijfelen als ze zelf overtuigd zijn dat ze goede en effectieve contentmarketing hebben ingezet en waarop ze trots zijn. En als je wel twijfelt mag je jezelf ook de vraag stellen, wat je zelf van je content vindt 😀.

Houd me op de hoogte