5 Gouden Award winnaars Grand Prix Content Marketing 2019 delen hun succesgeheimen

Grand Prix Content Marketking

Platform Content heeft de vijf trotse Gouden Awardwinnaars van de Grand Prix Contentmarketing bereid gevonden hun case toe te lichten en hun geheim te verklappen. 

Plaats delict: restaurant Zuiver in Leusden. De zaal was bijna vol, leden van Platform Content en een aantal introducés konden zich verheugen op boeiende onthullingen. Er werd driftig meegeschreven, want de Gouden Awards van de GPCM zijn felbegeerd.



Categorie B2B

Het verhaal achter de ondernemer: Lightspeed samen met Marcommit

Lightspeed wilde naamsbekendheid in de Nederlandse horecabranche en op de lange termijn meer leads genereren. Door samenwerking met zes bekende Nederlandse chefs heeft het bedrijf zich definitief gepositioneerd in de horecasoftware voor het topsegment.

Volgens Gosse zijn trends vaststellen die richting geven aan je campagne en daar gebruik van maken misschien wel het grootste geheim.

  • ‘Ons kent ons’ is een belangrijke factor in horecaland. Met persoonlijke verhalen kom je dichtbij de kijker maar ook bij de mensen uit het vak
  • Een goede hashtag kiezen in een naamsbekendheidcase doet het altijd goed. Zoals #foodporn
  • Zorg dat je bij je keymessages blijft. In deze case:
    • Technologie op de passie en ambacht optimaal te laten spreken
    • Lightspeed helpt onafhankelijke ondernemers
    • Nederlandse Topchefs fan maken van merk Lightspeed

Met dit verhaal heeft Lightspeed het verhaal achter de ondernemers laten zien, wat hen een hoop sympathie en alles bij elkaar een Gouden Award heeft opgeleverd. [case-link op de site van Marcommit]



Categorie B2C

We gaan gamen. Gamen? Kevin Loos, creatief verantwoordelijk bij 2Basics, vertelt over hun case #myfirstblood met Sanquin in de Categorie B2C en laat tegelijkertijd bewegende beelden van de game League of Legends zien. “Deze game stond aan de basis van de case via een partnership met Riot Games, de ontwikkelaar van deze game”, zo trapt hij af.

Sanquin wilde bloeddonatie bekender en aantrekkelijker maken onder millennials en wilde jongeren activeren om bloeddonor te worden. Het grootste geheim van 2Basics is dat zij de diepte in zijn gegaan in de drijvers en motivaties van hun doelgroep. “Millennials zijn gamers en gamers zijn betrokken”. De eerste belangrijke actie in het League of Legends-spel, te vergelijken met een openingsdoelpunt, heet een ‘First Blood’. Zij brachten deze actie naar het echte leven door nieuwe bloeddonoren te belonen met een in-game skin nadat zij hun eerste bloed hadden gedoneerd.

Briljant gevonden in-game campagne om mensen in beweging te krijgen om bloed te geven. De campagne sluit naadloos aan bij het onderwerp en is op relevante en passende wijze verwerkt in een game.

[case-link op de site van 2Basics]



Categorie Not for Profit

Urgentie omzetten naar trots: Philips en de Hartstichting door met We are Blossom

In de categorie Not for Profit won We are Blossem de Gouden Award met de case ‘een AED in jouw buurt’, een opdracht van Philips en de HartstichtingJoris Verhaak, Head of Creative Strategie van We Are Blossom, zet de zaak uiteen.

“Met een crowdfundplatform kon de buurt het bedrag voor en AED bij elkaar halen”. Klinkt prima, wie wel er geen AED, zo denkt de toehoorder. “Iedereen wil een AED in de buurt. Maar niemand wil ervoor betalen”. Mensen snapten de urgentie wel, maar het kwam niet dichtbij genoeg, raakte niet.

“Het echte geheim is geweest dat de we urgentie hebben kunnen laten zien en dat kunnen omzetten naar trots. Dus het project lokaal gaan trekken en op de website vertelden we verhalen over lokale acties”. Joris vertelt ook dat inzichtelijk is gemaakt of er al een AED in de buurt is, op een manier waarop mensen konden zien ‘hoe veilig hun buurt is’. “We lieten voorbeelden zien, wat goed gaat, persoonlijke verhalen”.

Die persoonlijke verhalen hebben een piek veroorzaakt. Dus geheim nummer twee is ‘persoonlijke verhalen vertellen’. In deze case zijn zeker ook betaalde advertenties ingezet en er is op televisie bij DWDD over gesproken, belangrijk in de awarenessfase. De campagne is inmiddels gestopt, maar de acties gaan nog altijd door. Inmiddels door peer-actie. Joris sluit af met een mooie one-liner: “De urgentie opblazen en dan op de motor gaan zitten”.

[case-video van We Are Blossom]



Categorie Business to Employee

Ruimte voor creativiteit: AFAS door bureau Formatique

‘Alleen nerds werken voor een IT-bedrijven, dus niets voor mij’. Met dit vooroordeel en de opdracht mensen te werven, ging online videobedrijf Formatique aan de slag voor AFAS Software. Managing director Vincent Drubbel van Formatique bedacht met zijn team de campagne ‘Wat drijft je’?

De verdieping in de doelgroep en de slag die daarop gemaakt werd, was raak. De hashtag #watdrijftje ging op zich goed, maar deze activiteit converteerde minder naar sollicitaties dan de online video’s deden. Uiteindelijk lag het zwaartepunt van de campagne ook bewust in video omdat dit het beste medium is om zowel informatie als emotie over te brengen. En de doelgroep (student/young professional) heeft een grote voorkeur voor het consumeren van video boven andere media. Er werden straatinterviews gehouden op campussen, want daar zit de doelgroep. Video’s werden lokaal gemaakt en ook lokaal uitgeserveerd. Herkenbaarheid troef.

Minidocumentaires over vakmensen in sales en consultancy, podcasts over werkgeluk en over mensen die succesvol zijn in het bedrijf. Voor nog iets meer likability zorgden ze voor give aways bij events, bijvoorbeeld.

“Bij AFAS weten ze heel goed wat ze willen, zijn zich bewust van hun eigen identiteit. Wij kregen de ruimte om creativiteit toe te passen en uit te voeren, zonder dat de merkpolitie om de hoek kwam kijken”. Die vrijheid is volgens Vincent ‘best wel een deel van het succes’ en misschien ook wel een geheim.

[case-video van Formatique]



Categorie Campagnes

Een thriller in de trein: Johnny Wonder voor de NS

Een thriller via Whatsapp. Als je dit hoort denk je: “Lijkt me onmogelijk”. Als bedenker en maker zeg je tegen je opdrachtgever: “Dit móet je doen”. 

Steven Stoffers, contentstrateeg bij Johnny Wonder kreeg van de NS een gesloten vraag: ‘Kunnen jullie iets leuks doen voor de reizigers. Een kadootje, zeg maar’. Steven en zijn team wist dat de NS de tijd in de trein ziet als eigen tijd en zo zochten zij naar invulling geven aan reistijd. “Dan kom je al snel bij lezen uit als je het over de NS hebt. Tijdens de brainstorm opperde iemand ‘thriller’ en voor we het wisten kwamen we de hele dag de vergaderkamer niet meer uit”.

De thriller ‘Ontspoord’ was geïntegreerd in het dagelijks leven van de treinreiziger. Alle personages in deze thriller hadden een eigen identiteit en een eigen mobiel telefoonnummer. De reiziger werd getrakteerd op allerlei intriges en spannende situaties. Via Whatsapp.

Het geheim? Een goed idee. Overtuigd zijn en doorbijten. Onder het motto ‘het staat nergens, dus het moet wel kunnen’, heeft het team bij Johnny Wonder heel wat hobbels met Whatsapp- en AVG-regels overwonnen. Er zitten ook heel wat manuren in dit project. Steven: “We hadden niet door dat het zo aan zou slaan. Ik zou het iedereen absoluut afraden om dit te gaan doen. En toch ook weer niet.”

En de NS? Die zijn blij, zij houden van pionieren en zijn nu de eersten ter wereld die hiermee zijn gekomen.

[case-beschrijving op de site van Johnny Wonder]

Houd me op de hoogte