Anja Corbijn (jury GPCM): ‘De podcast is op weg volwassen te worden’

Anja Corbijn (Corbijn CS) is juryvoorzitter van de Grand Prix Content Marketing-categorie Awards Non Profit & Overheid. Wat is volgens haar het geheim van een goede inzending en waar ligt voor contentmarketeers op dit moment de grote uitdaging?

Het inzenden van een case voor de GPCM20 kan tot dinsdag 8 september. De uitreiking vindt plaats op dinsdag 24 november, locatie nader te bepalen. Anja Corbijn is juryvoorzitter in de categorie Awards Non Profit & Overheid, bekijk alle overige juryvoorzitters hier.

Wat is in contentmarketingland het afgelopen jaar de grootste ontwikkeling geweest?

In negatieve zin het wegvallen van heel veel events waar altijd veel content aan gekoppeld wordt. In positieve zin hebben webinars en podcasts een enorme vlucht genomen. De podcast is denk ik het meest op weg om volwassen te worden, zeker in B2B. Ook geloof ik persoonlijk in de comeback van de QR-code.

Wat is voor contentmarketeers op dit moment de grote uitdaging?

Geld! In de eerste reactie op corona ging bij grote bedrijven en instellingen het budget op slot. En dat terwijl het belangrijker dan ooit is om contact te houden, op welke manier dan ook. Als je daar creatief mee om kunt gaan, dan bied je een enorme meerwaarde.

Wat is een misverstand over contentmarketing?

Dat alleen wat je meet telt. Veel doelen die je bereikt met contentmarketing zijn niet gelijk meetbaar, zoals continuïteit, vertrouwen en de kracht van herhaling. Ook is het niet altijd zo dat je het item dat het slechts gelezen of bekeken wordt direct moet schrappen. Achteraf blijkt soms dat je van je stomste leraar het meeste hebt opgestoken.

Wat is het geheim van een goede inzending?

Een goede inzending heeft weinig ego -‘kijk ons eens fantastisch bezig zijn’- en veel focus op de boodschap en de ontvanger. En het is helder waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Helemaal mooi als er tijdens het proces of de productie lessen zijn geleerd en aanpassingen gedaan. Ik vind het ook leuk als er is gekozen voor iets wat in een bepaald werkveld of branche nog niet eerder is gedaan, bijvoorbeeld fictie toepassen in een zakelijk verhaal of iets heel zakelijks in een creatieve setting.

Wat zou jij bureaus/merken die twijfelen om in te zenden willen meegeven?

Meedoen dwingt je om heel goed te formuleren waarom en hoe je iets hebt gedaan. Bekijken wat het heeft gekost kan confronterend zijn, maar ook leerzaam. Dat laatste helpt ook de hele branche; zo onderhand weten we dat iets goeds en moois maken niet gratis is en het helpt om een benchmark te creëren. Last but not least is het ook heel gaaf om te winnen!

Dit is een artikel van MarketingTribune. Lees hier meer over de jury van 2020.

Zend je case in