Contentmarketing toont groei naar volwassenheid

Waar vorig jaar de Grand Prix Content Marketing in het teken stond van lef en creativiteit, zien we dit jaar dat het vak steeds meer trekken van volwassenheid begint te tonen. Dit blijkt niet alleen uit het recordaantal inzendingen voor 2019, maar ook uit de toename in de kwaliteit van de cases zoals door alle 7 jury’s geconstateerd werd. Doelstellingen worden elk jaar beter onderbouwd, aanpakken zijn doorwrochter en resultaten worden steeds concreter, zowel op projectniveau als onderdeel van geïntegreerde marketing.

Opvallend is dat in de totaal 15 awards, goud, zilver en brons in de 5 award categorieën B2C, B2B, Not-for-profit, Business to Employee en Content Campagnes verdeeld zijn over maar liefst 12 verschillende bureaus. Ook dat gegeven lijkt een concrete indicatie dat het vak breder en volwassener wordt met meer ‘spelers’ in de voorhoede.

Met het volwassener worden komt ook de vraag op hoe we cases in deze ontwikkeling naar volwassenheid moeten beoordelen. Op verrassing en innovatie of op solide werk wat er mogelijk voorspelbaarder uitziet en wat effectief zijn werk doet om doelen te realiseren. Waarschijnlijk is het antwoord op de vraag: beide aspecten. Solide werk, gebaseerd op jaren ervaring over effectiviteit, hoeft niet vernieuwend te zijn als het ‘the job’ doet. Tegelijkertijd weten we dat met het volwassen worden van het vakgebied het ook moeilijker wordt om aandacht te verdienen. Daarvoor zal werk onderscheidend moeten zijn en zichzelf in strategie, middelen, creatie en distributie moeten blijven vernieuwen.

Met deze afwegingen in het achterhoofd hebben de 56 juryleden uit het vak een prestatie van formaat geleverd. Daarbij heeft de diversiteit in de jurysamenstelling zeker een rol gespeeld. Bij het samenstellen is een ‘stevige’ diversiteitspuzzel gelegd op kenmerken als: bureau versus merk, vrouw of man, jong talent versus senior ervaring, verschillende rolprofielen in de sector van creatie tot strategie, ervaren in jury/nieuw etc. Tevens is bij de ervaren juryleden gekeken naar wisselen van jury of onderwerp en als voorzitter is altijd iemand gekozen met jurylid-ervaring. Al met al leidde dat tot de volgende statistieken;

  • 56 stemmende juryleden, waarvan 26 nieuwe juryleden zijn en 30 die eerder hebben gejureerd. 45% vers bloed van zowel merk- als bureauzijde, waarmee frisse beoordeling gegarandeerd is
  • de m/v-verhouding is 45% / 55%
  • bijna 40% werkt aan merkzijde en de overige 60% werk bij een bureau, bij een medium (als marketeer of journalist) of is onafhankelijk.
  • in 6 van de 7 jury’s hebben we ook een vakprofessional uit de Belgische contentmarketingsector, met juryervaring in Nederland en/of België.

Kortom, een prachtjury die het vak goed vertegenwoordigt, diversiteit in visie is hiermee gegarandeerd en qua schaalgrootte is een onafhankelijk juryproces verzekerd. We kijken dan ook met veel plezier uit naar deze editie van de Grand Prix, waarbij groei naar volwassenheid centraal door alle cases, awards en bekroningen doorklinkt. We vertrouwen erop dat dit de opmaat betekent naar een vak dat ook volwassen aan het worden is en waar we de komende jaren alleen nog maar mooiere en ook effectievere inzendingen zullen zien. Vanavond vieren we niet alleen het vak maar vooral ook het feit dat we de pubertijd bijna ontgroeid zijn.

Walter Kraus

Walter Kraus is Managing Director Retail Media as a Service bij Summit. Hij is daarnaast voorzitter van de Overall Jury van de Grand Prix Content Marketing, een initiatief van BBP Media ondersteund door Platform Content (een platform van organisaties die in de content marketing werken).

Zend je case in