Nieuw bestuur GPCM18: ‘Lef en creativiteit staan dit jaar centraal’

Dit is een artikel van MarketingTribune

Bert van Loon (r) en Albert-Jan Huisman zijn toegetreden tot het bestuur van de Grand Prix Content Marketing. Met de komst van het duo verandert de indeling van de prijs en moet de drempel om in te schrijven omlaag. Een vooruitblik.

De heren nemen het stokje over van Bert Groothand. Van Loon en Huisman zijn bekende gezichten in met name de internationale contentmarketingwereld. Zo waren ze jurylid bij de Content Marketing Awards van Content Marketing Institute en met Content Marketing Fast Forward halen ze geregeld grote namen uit het buitenland (zoals Joe Pulizzi) naar Nederland. Platform Content heeft het duo gevraagd die ervaring in te brengen om zodoende de Grand Prix Content Marketing een volgende fase in te loodsen. Nu is het tijd voor ‘focus, groei en vooral het besef dat we in internationale context echt goed bezig zijn in de Benelux’.

Dus we lopen niet meer traditioneel achter op landen als Amerika zoals vaak wordt geroepen?

Op sommige vlakken lopen we zelfs voor en dat is mooi om te zien. Binnen Platform Content is er ook een werkgroep die het thema Dutch Content Marketing uitwerkt om Nederland te positioneren als een land dat bij uitstek een logische hub is waar centraal marketingstrategieën en -campagnes worden vormgegeven. Als industrie zijn we creatief en ondernemend en we hebben het eco-systeem en de technologie om dat waar te maken.

Terug naar de GPCM. Wat gaan we dit jaar zien?

We gaan het vak vieren. De uitreiking op 22 november wordt vooral een showcase van al het mooie werk dat wordt gemaakt in de Benelux. Platform Content heeft dit jaar een iets andere indeling gemaakt waarbij het aantal categorieën is teruggebracht en met name de drempel voor het inschrijvingen voor de Bekroningen is verlaagd. Waar een Award de complete en integrale aanpak betreft gaat het voor een Bekroning meer om het ambacht. De woorden mooi, creatief en lef staan hier centraal. En voor de Bekroningen gaan we naar het ‘Oscar-model’.

Vertel?

Bij de traditonele Oscars zend je een hele film in en hoor je bij de uitreiking in welke categorie je een prijs hebt gewonnen. Dat gaan we bij de GPCM ook doen. Zo kun je inzenden voor een Award en kan de jury bepalen dat op een specifiek onderdeel er een mooi element in zit dat een Bekroning waard zou zijn. Deze jury kan dan besluiten om dit element, bijvoorbeeld een mooie video, door te sturen naar de Bekroningen om die video daar te laten meedingen. Zo creëren we meer variatie en bepaal je niet alleen zelf wat je waarvoor instuurt maar kan de jury daar ook een stem in hebben.

Wat is de grote uitdaging van de GPCM als vakprijs?

Om al het moois dat er in de Benelux boven water te krijgen. Diegenen die vaker hebben ingezonden weten dat inmiddels en zullen hopelijk weer inzenden, maar het is ook belangrijk de partijen te bereiken die niet inzenden. Omdat ze het wellicht niet weten, er tegenop zien om in te zenden of omdat ze denken dat het geen ‘echte’ contentmarketingcase zou zijn. We willen met name die laatste groep actief laten zien dat ook zij weldegelijk kunnen inzenden. Het vak convergeert en dat betekent dat we ook aanpalende disciplines willen betrekken.

Wat verwachten jullie van de inzendingen?

We hopen vooral op een grote hoeveelheid inzendingen van hoge kwaliteit en met name inzendingen uit aanpalende disciplines en van merken en bureaus die nog niet eerder hebben ingezonden. Inzenders die er nu hopelijk wel klaar voor zijn of durven in te sturen en kans te maken op een Grand Prix.

Zend je case in