Grand Prix , een etalage van mooi werk

Content marketing blijft zich ontwikkelen. Dat is duidelijk geworden als je naar de inzendingen en winnaars kijkt voor de Grand Prix Content Marketing 2017.

Zoals dat hoort bij een jong en breed vakgebied. Dat de wereld in razend tempo verandert is inmiddels het grootste cliché dat je kunt bedenken. Dat houdt echter wel in dat ook marketeers zich moeten aanpassen aan de nieuwe eisen, of beter gezegd; nieuwe mogelijkheden. Geen hakken in het zand, maar meebewegen met de ontwikkelingen.

 

Uiteraard geldt dat voor alle communicatiedisciplines. Ook in 2017 was het voor de Grand Prix weer een
mooie oogst aan cases. De jury’s waren bemand met, zoals ieder jaar, stevigere professionals die streng
hebben beoordeeld. Opvallend aan de positieve verandering is dat er steeds vaker een stevige
cijfermatige onderbouwing aan de cases ten grondslag ligt. Aantoonbaar vaker dan in vorige jaren. Ook werden KPI’s vaker van te voren geformuleerd en na afloop uiteraard gebruikt voor de evaluatie. Nog
steeds niet bij alle inzendingen, maar bij de winnende cases vrijwel altijd.

Uit het Grote Content Marketing Onderzoek van Platform Content blijkt dat er op dit vlak nog genoeg ruimte voor verbetering is, maar deze trend is er één om vast te houden.
Naast die betere invulling van de cijfermatige kant van de cases is ook de verdere integratie van
bijvoorbeeld PR, interne communicatie/- activatie en arbeidsmarktcommunicatie opvallend. Content
marketing toont zich in toenemende mate een breed vakgebied waarbij de onderdelen elkaar steeds beter versterken. Weinig cases die werden ingezonden beperkten zich tot één kanaal, een groot verschil
met een aantal jaren geleden. Een brede kijk op de invulling van het vak loont!

Een andere opvallende conclusie van de Grand Prix is dat print een kleine revival lijkt te ondergaan.
Daar waar de uitspraak ‘print is dood’ allang naar de prullenmand kon worden verwezen, was het opvallend hoeveel mooie print-cases er werden ingezonden. Niet langer als een soort verdwaalde ‘stand alone’, maar vaak als onderdeel van een veel bredere multi-mediale aanpak. Radio is niet dood, tv ook niet en print zeker ook niet. Die mediumtypes, en dus ook print, zal in die veranderende wereld anders en veel geïntegreerder ingezet worden.

En tenslotte een conclusie waar wij als bestuur erg blij van worden; er zijn meer partijen dan ooit die
in 2017 hebben ingezonden. Het is een teken dat de Grand Prix Content Marketing als merk steeds meer
gaat leven, maar vooral dat content marketing als vakgebied steeds meer invulling krijgt. Dat laatste is
het doel van de Stichting Grand Prix; we willen het vak helpen ontwikkelen door een etalage van mooi werk te organiseren.

Bekijk de etalage van mooi werk: de genomineerden en winnaars van de Grand Prix Content Marketing 2017. 

Walter Kraus
Voorzitter Stichting Grand Prix Content Marketing
Director bol.com retail media groep

 

Houd me op de hoogte