Grand Prix Content Marketing 2017 nu ook met PR

Dit is een artikel van MarketingTribune

Na het Winnaar Seminar van eind juni waarin winnende cases werden belicht van de Grand Prix Content Marketing van vorig jaar, is het nu écht de blik vooruit naar de versie van 2017. Met de uitreiking van de Awards en Bekroningen 2017 eind november. Een aantal nieuwe categorieën: de Content Marketing man/vrouw van het jaar of Beste PR-inzet bijvoorbeeld. Het vak vebreedt zich duidelijk. Is dat te ver vooruit kijken, nu de zomer nog moet beginnen? Een beetje wel, maar de inzendingstermijn is inmiddels geopend per 1 juli. En omdat de Grand Prix de etalage is voor mooi werk in contentmarketing, is het de vraag: hoe staat het contentmarketing-vak ervoor?

‘Gemopper over contentmarketing moeten we nu maar eens mee ophouden, al hoort dat blijkbaar bij volwassen worden’,  zo stelt Bert Groothand, directeur Platform Content en verantwoordelijk voor de inhoudelijke organisatie van de Grand Prix. ‘Contentmarketing ontwikkelt zich razendsnel. En ja, zoals bij iedere ontwikkeling gaat dat in golfbewegingen.’

‘De versie van 2016 was een knallend succes en met een aantal vernieuwingen moet dat succes weer te overtreffen zijn. Je ziet het bij alle ontwikkelingen; er staan altijd weer mensen op die zeggen dat er niets vernieuwd wordt. Maar op basis van data, nieuwe inzichten en integratie van modaliteiten is ook het afgelopen jaar het nodige veranderd. Het interne deel van contentmarketing wordt door velen nog steeds interne communicatie genoemd, maar het gaat veel verder. Het is ‘alignement’, ‘living the brand’, weliswaar ook al wat oudere termen, maar nu pas in toenemende mate toegepast. Als je medewerkers niet weten waar je merk voor staat, krijg je doelgroep het ook niet helder.’

‘Een andere verandering (of is het verzwaarde nadruk?) is de toenemende aandacht voor PR binnen contentmarketing. PR was vroeger eenmalig aandacht vragen door het uitdelen van balonnen en folders, maar die tijd is veranderd. Met bureaus als Coopr of FNKE zijn er spelers binnen het vakgebied gekomen die zich nog wel afficheren als PR, maar dan als vernieuwde PR. Geïntegreerd werken, veel social media, met langer lopende campagnes… Ja, en daarmee gebruiken ze ook nog wel die oude PR-technieken. Vandaar dat we ook een nieuwe categorie voor de Grand Prix hebben ingesteld: Beste PR-inzet vanuit contentmarketing. Met die laatste toevoeging, omdat we wel willen dat er cases komen die vanuit een geïntegreerde aanpak zijn gemaakt.’

‘Opvallend is ook de nieuwe categorie ‘De contentmarketing man/vrouw van het jaar’. ‘We hebben daarvoor gekozen omdat het nu kán. Met het volwassen worden komen er steeds meer mensen die zich hard maken voor het vak, die een eigen visie hebben en dat ook helder uitdragen. Het vak heeft professionals nodig die naar voren stappen en de kar trekken. Die zijn er. En die gaan we nu in het zonnetje zetten.’

Bestel je kaarten